Sluiten

Grand cru jaar 2023 = 17 impact ondernemers kansen bieden

Author: Els De Mol
2023_overzicht investeringsdossiers_correctie
26 jan
Deel op:

Koen Schoors: 2023 was een grand cru

Het is een grand cru jaar geworden. Sinds we een tijdje gelden de strategie van Trividend herbekeken en helder formuleerden met de deskundige ondersteuning van Strategies & Leaders, loopt Trividend als een trein. Binnen onze ecosysteem-benadering met warme doorverwijzing naar partners worden we steeds meer een logische partner voor sociale en circulaire ondernemers. Dit leidde dit jaar tot een ongezien volume van 17 nieuwe investeringen, en ook nog eens zes investeringen die we begeleidden bij Trividend Antwerpen. Op die manier helpen we heel wat sociale en circulaire ondernemers in hun ondernemingsavontuur op weg naar een betere maatschappij.

220517_trividend_20jaar_0790

Maar Trividend is veel meer dan toegang tot financiering. We begeleiden al onze klanten intensief bij hun dossier, zodat ook klanten die we uiteindelijk niet financieren een pak steviger in hun schoenen staan. De ondernemers die we kunnen financieren, staan we niet allen bij met geld maar ook met raad en daad. Dit doen we bijvoorbeeld door hun bestuur te versterken met een bestuurder uit de Trividend-stal, door te sparren, of door hun in contact te brengen met andere partners uit ons ecosysteem.  En we lopen natuurlijk ook met hen mee op een professioneel impact traject waarbij we ons samen afvragen hoe we hun impact kunnen maximaliseren en hoe we dat dan kunnen meten.  Wij meten elke organisatie dus af aan de eigen gepaste maatstaf, gebaseerd op hun specifieke doelstelling. De resultaten van die oefening komen dan vanzelfsprekend in ons jaarlijks impactrapport, want meten is weten.

Omdat we dat niet alleen doen met aandelen maar ook met achtergestelde leningen en converteerbare leningen, kunnen we door de juiste keuzes te maken zowel impact als rendement realiseren, terwijl we het risico beheersbaar houden. Dat leidde dit jaar tot een heel positief resultaat. Trividend blaakt dus van gezondheid en ambitie. Onze partners zien dat het goed loopt, en zowel klanten als nieuwe coöperatieve aandeelhouders komen ons nu spontaan opzoeken. Om dit enorme groeitempo te kunnen volhouden versterkten we ons team met Els en zullen in de komende maanden het team verder versterken met een nieuwe collega. Dit succesverhaal kan natuurlijk alleen maar dankzij een geweldig team en een schare toegewijde vrijwilligers, die ik allemaal dank vanuit de grond van mij hart. Samen hebben we dit gerealiseerd en we mogen er trots op zijn.

Koen Schoors, voorzitter Trividend

Sociaal investeringsfonds: focus op ontplooien van talenten

Trividend ondersteunt ondernemers die inzetten op het ontplooien van talent. Ze bieden een goede omkadering, verregaande ondersteuning en gerichte opleiding zodat iedereen kansen krijgt op de arbeidsmarkt.
Extra meerwaarde ontstaat als circulaire ondernemers beroep doen op sociale economie. En we merken dat bij onze klanten beide focus thema’s van Trividend inderdaad vaak hand in hand gaan.

PWA Heusden-Zolder en PWA Duizendpoot

PWA Heusden-Zolder en PWA De Duizendpoot bieden lokaal kwalitatieve huishoud-, strijk-, tuin- en klusdiensten aan op maat van de klanten. Aan een verminderd tarief bij mensen met een meer kwetsbaar profiel. Met oog voor de persoonlijke kwaliteiten en competenties van hun medewerkers.
Trividend kende beide organisaties een financiering toe om de organisatie klaar te stomen voor de toekomst.

Natuurwerk

Natuurwerk benadert biodiversiteitsbeheer holistisch en werkt voor overheden en privébedrijven. Natuurwerk doet dit met een team dat zowel bestaat uit reguliere medewerkers als zo’n 100 mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.
De achtereenvolgende financieringen van Trividend geeft Natuurwerk de nodige liquiditeit om verder te werken ondanks slechtere financiële resultaten uit het verleden.

Circulaire ondernemers pionieren in verschillende sectoren

Een mooi voorbeeld: de fashion-industrie is verantwoordelijk voor een gigantische afvalberg, diverse negatieve milieueffecten en sociale wantoestanden. Kortom een destructieve impact op mens en planeet.
Maar wij hebben een aantal pioniers in portefeuille die inzetten op circulaire mode. En door kruisbestuiving onderling vergroot hun impact.
HNST & Resortecs, de makers van dé circulaire jeans en de bedenker van demonteerbare kleding slaan de handen in elkaar. Door de toepassing van de garens van Resortecs, kunnen de HNST broeken bij einde leven, door een warmtebehandeling makkelijk gedemonteerd worden en de stof gerecycleerd.

Resortecs

Resortecs ontwikkelde een naaigaren dat smelt bij temperaturen onder de 200 C°. Zo kunnen kledingstukken automatisch gedemonteerd worden door ze op te warmen, zonder kwaliteitsverlies. Dit maakt kleding-tot-kleding recycling mogelijk op industriële schaal én op een kosteneffectieve manier.

Komrads

Komrads maakt circulaire sneakers met de laagst mogelijke impact op onze planeet en zonder daarvoor in te boeten op kwaliteit, comfort en design. Komrads werkt samen met maatwerkbedrijf Nektari voor de fulfilment & het Re-Birth programma.
Trividend zorgde via twee investeringen voor werkingsmiddelen om de verdere groei te financieren.

Cyclecure

Cyclecure (voorheen Stepfix) profileert zich als een Touring voor E-bikes, e-steps & e-scooters met herstellers die – verspreid over het hele land – het onderhoud en herstellingen verzorgen. Ze ontzorgen zo niet enkel particulieren, maar evenzeer producenten en verkopers die deze aftersales niet afdoend georganiseerd krijgen.
Trividend investeert samen met de bestaande investeerders & Finance&Invest Brussel in Cyclecure om hun verdere groei te kunnen realiseren.

Snappies

De milieu-impact van wegwerpluiers is ontzettend hoog. In Vlaanderen worden jaarlijks zo’n 70.000 ton luiers verbrand. Dat is maar liefst 8% van de totale hoeveelheid restafval die verbrand wordt.
Snappies biedt een luierservice aan voor kinderdagverblijven. Zij leveren propere luiers, halen vuile luiers op, wassen ze en leveren opnieuw aan. Door de focus op kinderdagverblijven kan de switch naar herbruikbare luiers snel opgeschaald worden.
De investering van Trividend in Snappies ondersteunt de sterke opschaling van om hun activiteiten.

JUUNOO

JUUNOO is intussen een gekende naam in de wereld van de circulaire economie. JUUNOO introduceerde een circulaire oplossing in de bouwsector. De interieurwanden, die men bij de aanpassing of afbraak van ruimtes niet sloopt maar demonteert en herplaatst als een volgende wand.
Trividend is hier al van meet af aan bij betrokken en steunt JUUNOO bij haar verdere internationale expansie.

HNST jeans

HNST maakt de meest duurzame jeans ter wereld  met zo weinig mogelijk waterverbruik en CO2 uitstoot. Zonder de in conventionele jeans aanwezige micro-plastics én schadelijke chemische stoffen. Bovendien 100% ‘Made in Europe’, in correcte arbeidsomstandigheden.
De investering van Trividend steunt HNST om hun aanbod uit te breiden en verder te internationaliseren.

COSH!

COSH biedt aan de hand van een digitaal platform een duidelijk overzicht voor wie duurzaam wil gaan shoppen in bepaalde steden. En ze visualiseren duurzaamheidskenmerken van kledingmerken in de gloednieuwe COSH! brand index waarvoor ze leveranciers screenen.
De investering van Trividend zorgt mee voor werkkaptaal om COSH! de kans te bieden haar internationale groei verder te zetten.

Sentinel

Sentinel ontwikkelde een aantal slimme fietssloten en de nodige software om fietsvloten te beheren.  De positieve impact die de onderneming wil genereren, is vooral gericht op minder CO2-uitstoot en een betere gezondheid door het vervangen van auto-gebruik door milieu-vriendelijke alternatieven. Voor het beheer van de eigen fietsdeelsystemen in Vlaanderen wordt structureel samengewerkt met bedrijven uit de sociale economie.
Trividend steunt met haar investering de internationale groei van Sentinel.

Yokuu

Yokuu ontwikkelde meerdere schoonmaakparels (WC, ramen, planten, textiel, …) op basis van goede bacteriën. Ze zijn beter voor het milieu, werken langer en dus zorgen voor betere prestaties. De parels zijn oplosbaar in water, de schoonmaakfles kan dus hergebruikt worden. Bovendien zijn bacteriën een onuitputtelijke natuurlijke grondstof.
Met die investering van Trividend wil Yokuu een volgende stap zetten en een doorbraak te forceren bij de grotere publiek.

Planet B met verschillende merken

Planet B is een game-changer in de Fast Moving Consumer Goods-sector. Planet B maakt het de consument gemakkelijk om de duurzame kaart te trekken door eco-friendly brands (Bambooze, Wondr & Klaaar) toegankelijk te maken voor iedereen. Stuk voor stuk van topkwaliteit, eenvoudig in gebruik en beter voor de gezondheid. De organisatie neemt hierbij ook haar sociale verantwoordelijkheid door ook mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt te laten meebouwen aan hun verhaal.
Trividend investeert in Planet B om hun ambitieuze plannen te kunnen realiseren

Trividend investeert in sociale innovatie

Sociale innovatie gaat over impact ondernemers die mensen dichter bij elkaar brengen. Ze versterken het sociale weefsel, soms met kleine interventies, soms met radicale vernieuwingen.

ROOV

ROOV is een fintech met sociale impact, uniek in zijn soort. ROOV ontwikkelde een SAAS-toepassing voor dienstverleners  (advocaten, schuldbemiddelaars, OCMW’s, woonmaatschappijen, …) voor mensen in precaire situaties. De tool helpt bij de administratie waardoor de dienstverlener meer tijd krijgt om pro-actief te werken met de cliënten. Mensen in precaire situaties verkrijgen inzicht en competenties om de regie van hun leven opnieuw zelf in handen te nemen.
Trividend investeerde in werkkapitaal om de groei van het bedrijf te ondersteunen.

Bloomup

BloomUp ontwikkelde een toegankelijk platform voor geestelijke gezondheid voor zowel particulieren als werknemers (via hun bedrijf). Op het platform vind je online groeitrajecten en snelle matchmaking met therapeuten.  Werkgevers die samenwerken met BloomUp krijgen bovendien een HR-dashboard met geanonimiseerde gegevens waarmee ze de mentale gezondheid van hun medewerkers kunnen opvolgen. Door een tussenkomst van de mutualiteit, de werkgever of via een verzekering werkt BloomUp ook financiële drempels weg.
Trividend droeg bij aan de financiering van de overname door Bloomup van MindLab, een sectorgenoot.

EXITS: vier participaties werden succesvol beëindigd

2023 was ook een uitzonderlijk jaar op vlak van gerealiseerde exits uit de aandelenportefeuille van Trividend.
Er werden drie participaties succesvol ten gelde gemaakt. Hierbij werd een mooie meerwaarde gerealiseerd die ons in staat stelt om te investeren in nieuwe impact ondernemingen.
Hierbij twee participaties in duurzame energieprojecten: Ducoop en Clean Energy Invest.

Clean Energy Invest

Clean Energy Invest is een investeringsfonds voor duurzame energieprojecten in Vlaanderen, België en Europa. Het fonds hielp mee de markt te ontwikkelen in windenergie, zonne-energie en biomassa en levert zo een bijdrage aan de energietransitie en de strijd tegen klimaatverandering. Na een participatie van zo’n 10 jaar en na afronding van de investeringsfase, verkochten we onze aandelen met een mooie meerwaarde.

DuCoop

De gedelegeerd bestuurder van Clean Energy Invest richtte ook DuCoop mee op. DuCoop is een wijkcoöperatie voor De Nieuwe Dokken in Gent. DuCoop levert duurzame warmte via een warmtenet, maar er worden nog heel wat andere milieuvriendelijke technieken toegepast. Zo produceert DuCoop ook zelf stroom via zonnepanelen en laadt het elektrische auto’s op met groene stroom. Het doel van DuCoop is om de duurzaamheid van De Nieuwe Dokken te vergroten en de bewoners een groene en comfortabele woonomgeving te bieden. Nu de bouwfase haar voltooiing nadert, is de rol van Trividend uitgespeeld. Daarom hebben we beslist om onze participatie te verkopen aan een mede-investeerder.

Koalect

De participatie in Koalect werd verkocht naar aanleiding van een fusie met Raisenow, een grotere Europese speler. Een succesverhaal waardoor de impact van Koalect verder zal groeien buiten België. Maxime Bouckaert bouwde samen met Lloyd Wauters Koalect uit tot de nummer 1 in België op gebied van peer-to-peer fondsenwervingen crowdfunding. Trividend stapte in 2015 in het kapitaal van Koalect samen met het Gentse Investeringsfonds SOIF de Punt. Pieter-Jan Van de Velde en Wim BEAZAR ondersteunden de uitbouw als bestuurder. Trividend kon de participatie verkopen met een mooie financiële meerwaarde, én zicht op exponentiële schaling van de impact.

SOIF de Punt

De participatie in het Gentse collega-investeringsfonds SOIF De Punt werd terugbetaald naar aanleiding van de vereffening van dit fonds eind 2023. In de afgelopen 7 jaar investeerden we samen met SOIF De Punt in verschillende impact ondernemers. Na de verkoop van hun laatste portefeuillebedrijf besloot SOIF De Punt om hun activiteiten stop te zetten. Bijzonder mooi hieraan is dat verschillende aandeelhouders van SOIF De Punt hun participatie herinvesteren in Trividend, zodat we samen de missie verder kunnen zetten, namelijk het investeren in sociale en circulaire impact ondernemers.

Trividend neemt een participatie in Impact Shakers Microfund en Stadsmakersfonds

Naast financiering van impact ondernemers is Trividend ook voortrekker van een ecosysteem van impact financiers. We ondersteunen andere partners in het ecosysteem via beperkte strategische participaties. Hiermee maken we onze steun kenbaar, worden we als aandeelhouder betrokken en geïnformeerd, en krijgen we toegang tot de community.
In 2023 investeerde Trividend in twee initiatieven, waarvan we overtuigd zijn dat ze een belangrijke rol vervullen in het ecosysteem: Impact Shakers Microfund en Stadsmakersfonds.

Nieuwe aandeelhouders

Kiemkracht

Kiemkracht vzw is ondertussen het 6de maatwerkbedrijf dat instapt in het kapitaal van Trividend. Op die manier investeren zij hun reserves en de sociale economie sector via Trividend, over circulaire economie gesproken!  Kiemkracht is bovendien zelf een pionier in het uitbouwen van innovatieve samenwerkingen en projecten met start-ups die wij financieren.

Rikolto

Rikolto zet in op innovaties die ons voedselsysteem eerlijker, transparanter en milieuvriendelijker maken. Ze zijn een gezonde organisatie met een financiële buffer. De zoektocht naar investeringsmogelijkheden die passen binnen hun missie, mét impact en rendement legde de basis voor een participatie in Trividend.