Sluiten

Chase Agency en Chase Community: digitale marketing met de kracht van Digital Creators

Author: Els De Mol
26 06 2023_interview Chase (5)
26 sep
Deel op:

Chase rebranding: tijd om de lijnen weer duidelijk uit te zetten

Chase, gelanceerd als merk in 2012  door Sven De Coninck, is uitgegroeid tot een online marketingbureau dat een full service aanbiedt voor ambitieuze merken. Voor hun campagnes werken ze nauw samen met een poule van jonge digital content creators, die ze nauwgezet begeleiden, ondersteunen en op weg helpen naar meer (financiële) stabiliteit.

Sven en zijn team besloten eerder dit jaar om klaarheid te scheppen in de veelheid aan submerken die doorheen de jaren ontstaan waren.  Dit door hun aanbod in lijn te brengen met de huidige maatschappelijke uitdagingen en door de bedrijfsstructuur en branding te stroomlijnen. Vandaag werkt Chase op twee grote fronten, de Chase Agency en de Chase Community:

  • Chase Agency maakt samen met hun klanten digitale marketing die marcheert, met de vinger aan de pols van wat leeft bij de consumenten en dit dankzij de Chase Community.
  • Chase Community, the extended family zoals ze het zelf benoemen is een heel diverse, internationale groep van een duizendtal digital content creators: vloggers, bloggers, podcasters, illustrators, influencers, streamers, fotografen, videografen,… . Allemaal mensen die aan de weg timmeren om hun content in de markt te zetten. De Chase Agency werkt heel nauw samen met deze creators en biedt hen zo kennis, kansen en een inkomen.
26 06 2023_interview Chase (4)

Sven De Coninck: ‘We vertrekken vanuit het idee dat we de mensen echt vooruit willen helpen en de digital content creators op weg willen zetten naar meer creatieve vrijheid. We willen ervoor zorgen dat ze meer ruimte en tijd hebben om te creëren, en simpel gesteld dat ze er meer geld mee verdienen. En dus proberen we om hun creativiteit echt een plek te geven in de campagnes die we doen voor de Agency klanten. Een voorbeeld: voor onze Zalando campagne werken we samen met een tiental content creators. Zij zijn de gezichten in de betalende advertenties, maar ze dragen ook bij als influencers. Dit omdat ze de online niches waarin ze actief zijn vaak door en door verstaan. En ze hebben daar ook al een bepaalde credibiliteit opgebouwd. Daar kunnen de merken dan op inpikken.

Chase: impact ondernemen zit in ons DNA

Het bedrijf Chase werd in 2017 opgericht in het verlengde van Ethercentrum vzw (vroegere REC), een erkende vzw die jongeren met diverse achtergronden helpt groeien om de juiste vaardigheden als mediamaker te verwerven. Toen was de maatschappelijke uitdaging dat er te weinig jobkansen waren voor creatieve jongeren en vooral niet voor diegene met een migratieachtergrond. Vandaag ligt de focus bij Chase op campagnes die aansluiten op de diversiteit in de wereld en opleidingen gericht op actuele thema’s zoals desinformatie.

Pieter-Jan Van de Velde, senior accountmanager bij Trividend blikt terug: ‘Voor ons was initieel het doorstromingsverhaal interessant, kansen bieden op de arbeidsmarkt aan jongeren die anders minder gemakkelijk aan hun trekken komen. Vanuit de jeugdwerking kon je wel iets betekenen, maar kreeg je die gasten niet ver genoeg om op eigen kracht direct de sprong naar ofwel een eigen zelfstandige activiteit ofwel een job in de sector te maken. En dus zorgde Chase voor een tussenstap, door in een beschermde omgeving talent de kans te bieden om die next step te zetten en om dan uit te vliegen.

Intussen is de focus op vlak van diversiteit verschoven. Sven zegt daarover: ’Tien jaar geleden was er een tekort aan representatieve jobs voor mensen met een grootouder uit een ander land. Nu doen we het gewoon, in de campagnes zit veel kleur, ze zijn een afspiegeling van de maatschappij. We nemen dat mee naar de klanten. Het is stilaan gemeengoed aan het worden. Een sociaal ondernemer maakt zichzelf overbodig. En als er andere ook springen, hoe meer hoe beter.

Vandaag focust Chase op andere uitdagingen voor creatieve jongeren. De nood naar individuele begeleiding op weg naar een creatieve praktijk waar ze ook kunnen van leven is groot. En waar veel digital content creators ook van wakker liggen, is fake news en factchecking en hun rol daarin.

Sven: ‘We zijn momenteel bezig het project Counterscam, in samenwerking met de VRT nieuwsdienst en De Checkers . Aan de hand van dit project willen we de verspreiding van desinformatie via content creators tegengaan. Want desinformatie wordt niet verspreid door journalisten. Wereldwijd wordt heel wat foute informatie verspreid door digital content creators. Deze personen hebben een heel breed eigen kanaal, en worden geloofd om andere redenen dan hun ‘expertise’. Daarom vragen we ons binnen dit project af: Is er nood om digital content creators journalistieke methodieken aan te leren? Hoe kunnen we hen inspireren? Wanneer we onze jongeren hierbij betrekken, merk je dat ze daar heel diep op ingaan. Een hele namiddag over zitten redetwisten met die journalisten en er samen mee aan de slag gaan. Dan voel je dat ze er ook echt van wakker liggen. Van de impact die zij hebben op hun community. Dat is nog altijd impact ondernemen.

Chase, het bedrijf en Ethercentrum vzw zijn nog steeds nauw verbonden. Ze hebben een onderlinge overeenkomst waarbij een deel van de gecreëerde meerwaarde terugvloeit naar het maatschappelijk doel van de community.

Chase en Trividend: de voeten op de grond én een stevige rugsteun

Zoals altijd zijn we ook benieuwd naar de rol die de financiering door Trividend gespeeld heeft in de opstart en groei van Chase: de begeleiding die voorafgaat aan de financiering is van onschatbare waarde.

Pieter-Jan vertelt: ‘Misschien hebben we wel het meest bijgedragen in de prefinancieringsfase. We hebben eerst gepraat over de internationale plannen, waar wij niet van overtuigd waren. Ons advies was om met de beperkte middelen het verhaal wat te downscalen en scherper te krijgen.

Sven beaamt dit: ‘Het was toen inderdaad nog te vroeg en dat advies heeft toen een verschil gemaakt. Natuurlijk maakten ook de centen een verschil, toen maar nu nog. We hebben een kredietlijn waar we, wanneer het zou ‘branden’, heel snel beroep op kunnen doen. En je gaat als bedrijfsleiding natuurlijk proberen dat het niet brandt, maar het is op en andere manier bedrijfsvoeren als je weet dat ‘de brandweer’ beschikbaar is. En het is ook wel handig om mensen te hebben die vertrouwen dat het goed gaat komen en die zijn ingestapt vanuit het idee dat het belangrijk is dat het goed gaat met ons.’

Gezonde bedrijfsvoering en soft skills kunnen mooi samengaan

Vanuit zijn ervaring als impact ondernemer gedurende meer dan tien jaar geeft Sven ook een paar aanbevelingen. Voor de vuist weg.

  1. ‘Als je een bedrijf runt dan run je een bedrijf’. Als je ervoor kiest om impact te genereren via een bedrijf, dan heb je cashflow nodig, een goed team, een product én een markt. Dus moet je focus vanaf het begin liggen op een gezonde bedrijfsvoering. Dit hoeft niet in strijd te zijn met je impact doelstellingen. Voor impact moet je ook andere partijen, bijvoorbeeld je klanten mee kunnen nemen en die ambitie heeft dus een iets langere tijdshorizon.
  2. ‘Je kan niet alle problemen van de wereld tegelijkertijd oplossen. De wereld is een grote, complexe plek met heel veel mensen en heel veel uitdagingen. Focus op één doel.’
  3. ‘Verloochen jezelf daar niet in, je kan een goed bedrijf runnen vanuit zachte waarden. Dat hoeft elkaar niet tegen te spreken.’