Sluiten

ROOV: budgetbegeleiding in je broekzak

Author: Fee Dubois
Roov
09 mrt
Deel op:

Voor personen met financiële problemen lijkt om hulp vragen vaak een moeilijke, onoverbrugbare stap. ROOV wil hierin verandering brengen, door ervoor te zorgen dat begeleiding preventief te werk kan gaan. Zij ontwikkelden een applicatie dat professionals helpt cliënten met financiële moeilijkheden te ondersteunen en begeleiden.

‘Mijn vader heeft in 2010 zelfmoord gepleegd, omdat hij in financiële moeilijkheden zat’, vertelt CEO en medeoprichter Frédéric Vandenhende. ‘Hij was te trots om hulp te zoeken, iets wat je vaak ziet bij mensen in armoede. Aan de andere kant heb je dan weer de professional die overstelpt wordt door administratieve last, waardoor deze geen tijd heeft om hulp te bieden.’ De applicatie van ROOV moet deze last verminderen, aan de hand van digitalisering en automatisering.

ROOV focust zich op twee grote fronten. Zo is er een dashboard voor de helpende professional, waar zij proactieve signalisatie krijgen. Hier verschijnt er bijvoorbeeld een melding wanneer de huur niet wordt betaald, of wanneer er binnenkort grote facturen aankomen waarvoor geld opzij moet worden gezet. Voor cliënten is er de app, waarmee ze op constante basis geïnformeerd worden over hun betaalgedrag. Hier krijgen ze inzichten over welke bewegingen er worden uitgevoerd op hun rekeningen, zowel door de schuldbemiddelaar als door henzelf. Ook is er een leermodule beschikbaar, dat aan de hand van makkelijke vragen de cliënt wegwijs maakt in hoe een financieel huishouden in elkaar zit. Iets waar ze in het verleden misschien ook fouten in hebben gemaakt.

‘Het belangrijkste dat je kan doen voor iemand met financiële problemen is hem een oor geven om naar zijn verhaal te luisteren en dan samen naar oplossingen te zoeken. Meestal komt de sociale hulpverlener pas in beeld wanneer het gebouw al in brand staat’, vertelt Frédéric. ‘Wij willen ervoor zorgen dat professionals geïnformeerd worden nog voor de brand overslaat. Door automatisering creëren we een dubbele toegevoegde waarde, want de hulpverlener heeft meer tijd voor zijn cliënt, in plaats van bezig te zijn met papiertjes in te vullen en rapportjes te maken.’

 

ROOV en Trividend

Trividend biedt ROOV zowel financiering als ondersteuning. ‘Wij hebben niet enkel een economisch, maar ook een maatschappelijk doel’, aldus Frédéric, ‘Maar hoe meet je zoiets als je sociale impact? Trividend ondersteunt ons hierin. Ook werd iemand vast aangewezen om te helpen openbare besturen aan te spreken. Zij zijn staan vaak nogal weigerachtig tegenover verandering, dus deze doorgedreven ondersteuning komt zeker van pas.’

‘We willen vooral aantonen dat een investering in onze toepassing zich tiendubbel terugbetaalt. Niet alleen op financieel vlak, maar ook in waarde die je voor cliënten creëert.’

Meer weten over ROOV? Neem een kijkje op hun website!