Sluiten

Dripl: frisdrank duurzaam heruitgevonden

Author: Fee Dubois
9E5312EA-8210-43EF-BFE9-20360E324812
20 jun
Deel op:

Drankautomaten, ze zijn snel en handig, maar dragen bij aan een gigantische afvalhoop van single use plastics. Dit probeert Dripl te verhelpen. Door middel van hun refill points vul je jouw glas of drinkfles met een lekker, fris en gezonder alternatief. Goed voor jou en de planeet!

Wanneer je aan frisdrank denkt, denk je vaak meteen aan een blikje of flesje. Dit is normaal, want voor de frisdrankenindustrie is wegwerp nog steeds de norm. ‘Dit heeft een enorme impact, want er worden dagelijks zo’n 1,3 miljard verpakkingen geproduceerd’, vertelt Colin Deblonde, CEO en medeoprichter van Dripl. ‘Daarnaast zorgt deze industrie ook voor enorm veel overbodig watertransport. Frisdranken bestaan vaak uit 80 procent of meer water. Dit moet telkens vervoerd worden, terwijl er overal perfect drinkbaar water beschikbaar is.’

Dripl biedt een oplossing aan de hand van hun ‘refill points’. ‘We combineren verpakkingsvrij met productie en consumptie op dezelfde plaats. Als consument kan je aan onze automaat je glas of fles vullen met een fris en gezonder alternatief, zoals gemberlimoen of veenbes-hibiscus. Je kan kiezen uit zes verschillende smaken, waarvan je er vier per keer kan koppelen aan het toestel. Daarnaast krijg je via onze automaat de mogelijkheid je drankje te personaliseren, bijvoorbeeld op vlak van temperatuur, bruisgehalte of smaakintensiteit.’

Het zaadje om Dripl op starten, groeide bij Colin en mede-oprichter Lucas drie jaar geleden, in het station van Antwerpen-Centraal. ‘We stonden allebei voor zo’n oubollige drankenautomaat, met onze lege drinkbus in de hand’, vertelt Colin. ‘We kwamen tot het besef dat het eigenlijk super belachelijk is dat wanneer je iets lekkers wil drinken, je altijd moet terugvallen op een wegwerpverpakking. Daarna zijn we erin gedoken. We studeerden allebei productontwikkeling, waar er wel wat werd ingedramd om problemen te identificeren, en duurzame oplossingen te zoeken. We gingen praten met mensen uit de industrie en maakten een prototype met tweedehands drankdispensers. Hierna is de bal aan het rollen geraakt.

Maar wat kost dat dan, zo’n automaat van Dripl? En waar kan ik er een vinden? ‘Vandaag richten we ons op bedrijven. Een duidelijke B2B propositie waarbij we kantoren aansporen om hun automaten met blikjes en flesjes buiten te zwieren in ruil voor een refill point van Dripl, een duurzaam alternatief. De prijs van een Dripl drankje is ongeveer hetzelfde of zelf minder dan een flesje of blikje cola. Qua aankoopprijs voor het bedrijf concurreert het aan de aankoopprijs van een standaard frisdrank.’

Waarom is het voor Colin zo belangrijk om aan impactondernemen te doen? ‘Ik kan mezelf wel vinden in de gedachtegang van het effectief altruïsme. Als je jouw skills, je dagdagelijks doen kan inzetten voor een positieve impact, krijg daar energie van terug. Ik denk dat het daar vooral om draait voor mij, dat je er warm van wordt en energie van krijgt.

Dripl en Trividend

‘Vandaag doet Trividend twee dingen. Enerzijds kapitaal verschaffen natuurlijk, doormiddel van een lening. Daarnaast zijn ze ook echt een sparringpartner op vlak van impact. We hebben dan ook bewust voor Trividend gekozen omdat we voelden dat in ons entourage van investeerders, we echt wel nog iemand zochten die de ‘impactpet’ opheeft. Als er ooit sprake zou zijn van grote of kleine mission drift, dan hebben we in Trividend een partner die daar to the point feedback op kan geven. Trividend is een super concrete partij die impact en kapitaal samenbrengt. Dat is super waardevol.’

Wanneer Colin met Dripl naar de toekomst kijkt, staat er heel wat op de agenda. ‘We hebben de ambitie om tegen 2030, 1 miljard verpakkingen vermeden te hebben. We zitten nu aan bijna 2 miljoen, dus er is wel nog een weg te gaan. Onze ambitie is om in Europa, en liefst zelfs verder dan dat, impact te maken. We zijn vorig jaar gelanceerd in Nederland en zijn daar nu mooi vertrokken. In 2023 willen we verder alle fundamenten uitbouwen, om in 2024 te kunnen opschalen. Op lange termijn willen we niet per se enkel binnen de kantoormuren actief zijn. We willen impact maken overal waar je smaakdranken kan vinden, bijvoorbeeld in stations en winkelcentra.

Meer weten? Lees verder over de drankenautomaten van Dripl op hun website!