Sluiten

ÅSKA bike: de innovatieve e-bike die comfort en avontuur combineert 

Author: Fee Dubois
2023-09-Aska-fotoshoot-Leuven-FonsImages-HiRes (88)
05 jun
Deel op:

Het perfecte duurzame alternatief aanbieden voor pendelen met de wagen, dat is wat ÅSKA Bike probeert te realiseren. Met een blitse Belgische speed pedelec proberen ze jouw transport zo kwaliteitsvol en duurzaam, maar vooral ook zo plezant mogelijk te maken.

Filip Dehing, oprichter van ÅSKA Bike, is ingenieur van opleiding: ‘Ik heb een kleine 25 jaar in voornamelijk Vlaamse technologiebedrijven gewerkt als engineering manager.’ In 2019 ging hij op zoek naar een nieuwe uitdaging. ‘Ik ben altijd gepassioneerd fietser geweest, zowel als mobiliteitsoplossing als om sportieve redenen. Ik zag dat er binnen het fietslandschap heel mooie opportuniteiten voordeden. Deze wilde ik graag opvullen met een Belgisch merk, met Belgische technologie.’

Waarom koos Filip specifiek voor speed pedelecs? ‘We zien een speed pedelec als transportmiddel bij uitstek om autogebruikers aan te spreken. We richten ons op mensen met hoge verwachtingen naar kwaliteit en beleving toe, die hierin ook willen investeren. Daar willen we het verschil gaan maken. Zó een toffe mobiliteitservaring creëren dat mensen om het plezier voor een duurzame transportoplossing kiezen.’

‘Dit alles hebben we altijd gekoppeld aan voldoende verankering in België. Het gebruik van een e-bike is enorm ecologisch verantwoord, dat spreekt voor zich. Maar als je gaat kijken naar de supply chain van de fietsindustrie, is die eigenlijk alles behalve duurzaam. Op dit moment ligt 80 à 90 procent van de productieketen in het Verre Oosten. En alsmaar vaker krijgen we ook fietsen op de markt die niet echt bedoeld zijn om lang mee te gaan. Daar willen wij wat tegenwicht aan geven, door lokaal een fiets te bouwen die van bij het begin ontworpen is voor een uitgesproken lange levensduur.’

Lokale samenwerking

Uiteraard kwam Filip ook enkele stevige uitdagingen tegen. ‘We zijn als startend fietsmerk in een gigantische draaikolk terechtgekomen, omdat de fietsmarkt de afgelopen drie jaar totaal op zijn kop gestaan heeft. Dat heeft ons opportuniteiten gegeven, maar natuurlijk ook heel wat uitdagingen. Door de juiste partnerships uit te bouwen met de juiste leveranciers hebben we daar wel de nodige oplossingen voor gevonden, aan de hand van lokale sourcing. Als je leveranciers persoonlijk kent, voel je dat het fijn samenwerken is. Je kan met hen praten en onderhandelen, wat zijn economische voordelen heeft.’

‘Ik heb jaren in de automobielsector gewerkt. Als je dan ziet aan welke snelheid we zowel kennis als productievaardigheid aan het weggeven zijn; aan landen waarbij we niet noodzakelijk akkoord zijn met hun maatschappelijk model, dan is dat soms wel angstwekkend. Als je dicht bij huis samenwerkt, dan ken je de mensen erachter en weet je dat je werkgelegenheid aan het creëren bent op de juiste plaats. Op dit moment worden onze fietsen ook geassembleerd in een sociale werkplaats, in maatwerkbedrijf Vlotter in Boom. Dat nemen we natuurlijk graag mee.’

ÅSKA Bike en Trividend

Filip kwam na een online pitchingsessie bij Trividend terecht. ‘We merkten snel dat er een match was. We hebben samen met Trividend een heel vlot parcours afgelegd. Ook het gesprek met het investeringscomité verraste me geweldig positief. Meestal krijg je vragen die heel financieel gericht zijn. Bij Trividend ging dat een andere richting uit, wat fijn is om vast te stellen.’

‘We weten heel goed welke netwerken we kunnen bereiken via Trividend. Als het gaat over het thema sociale tewerkstelling, dan beschikken zij over een heel sterk netwerk. We zijn op dit moment ook bezig met een kort impact traject. Trividend neemt dan vanuit hun perspectief onze strategie grondig onder de loep. Daar komen heel interessante inzichten uit verder, waar we mee aan de slag kunnen gaan.’

Als Filip naar de toekomst kijkt, dan ziet hij het groots. ‘We willen graag een gevestigde waarde worden in het mobiliteitslandschap, zodat mensen goed weten waar ÅSKA voor staat. Het ligt momenteel nog heel veraf, maar we zouden graag zo’n beetje de Patagonia zijn van de mobiliteit. Als dat even kan hè, over twintig jaar. Natuurlijk willen we ook kunnen terugkijken op zeer veel gereden kilometers met onze fietsen. En dat de speed pedelecs die wij vandaag aan het verkopen zijn, over tien à vijftien jaar nog altijd rijden.’