Sluiten

Blusss, comfortabele kleding met gevoel

Author: Peter D'Herde
bygaellewy_HR-329-prikkelarme kleding all ages_snede

2025

16 mei
Deel op:

Wat als gewone kleding aanvoelt als schuurpapier? Voor prikkelgevoelige mensen is dat helaas dagelijkse realiteit. Met Blusss ontwikkelt An Luyten daarom comfortabele kleding voor iedereen die overprikkeling ervaart. Stijlvol vanbuiten, zacht vanbinnen.

Vanuit een persoonlijke drijfveer van An groeide een onderneming met internationale weerklank en een duidelijke missie: rust brengen via stijlvolle sensory friendly oplossingen. Als impactinvesteerder helpt Trividend nu bij de volgende stap in de groei van Blusss.

bygaellewy_HR-27

Persoonlijke nood wordt onderneming

Blusss ontstond vanuit een heel concrete nood. “Mijn jongste zoon is heel prikkelgevoelig en had constant last van zijn kleding. We vonden nergens kleding die én comfortabel was én er goed uitzag”, vertelt An Luyten. En dus besloot ze actie te ondernemen en zelf zo’n prikkelarme kleding te gaan maken. Als architect had ze geen achtergrond in mode, maar wel ervaring met projectmanagement en een stevige drive. “Ik wilde het direct professioneel aanpakken. Niet zelf gaan zitten naaien, maar bouwen aan een echt merk.”

Samen met een netwerk van psychologen, ergotherapeuten, auti-coaches en ouders dacht ze na over de eerste producten. “Die brede input was essentieel. Er zit immers zoveel kennis en ervaring bij experts en ervaringsdeskundigen die dagelijks met prikkelgevoeligheid te maken hebben. We wilden echt iets maken dat werkt voor zo veel mogelijk mensen.”

Onzichtbaar maar wijdverspreid probleem

Prikkelgevoeligheid is een onderschat fenomeen, benadrukt An. “Het gaat niet over ‘moeilijk doen’ over een sok, het gaat over basisveiligheid en comfort. Als je kind de hele dag last heeft van zijn kleren, kan het niet focussen en komt het niet tot leren.” Het probleem is bovendien groter dan we denken. “Veel mensen ervaren prikkelgevoeligheid, niet enkel door een medische aandoening maar bijvoorbeeld ook door stress, vermoeidheid of trauma. Tot 50% van de bevolking kan er op een bepaald moment in hun leven mee te maken hebben.”

Dat brede perspectief vertaalt zich ook in het aanbod van Blusss. “Vandaag hebben we een ruim assortiment, maar we zijn gestart met twee prikkelarme broeken en één wriemelbroek. Onze collectie combineert prikkelarme kleding met tools die zelfregulatie ondersteunen – zoals fidgets, verzwaarde items, kauw- en geuraccessoires. Sommige mensen hebben op het ene moment nood aan rust en op het andere aan stimulatie.”

Ontworpen met en voor de gebruiker

Nieuwe producten ontstaan bij Blusss altijd in cocreatie met de doelgroep. “We organiseren workshops in scholen of met gebruikersgroepen. Zo groeit een product samen met hen”, legt An uit. “Het gaat niet enkel over functionaliteit, maar ook over herkenning en erkenning. Mensen voelen zich meer begrepen als ze merken dat ze niet alleen zijn met hun noden.”

De ontwerpen zelf ontstaan in nauwe samenwerking met een gespecialiseerde ontwerpster. “Zij is expert in sensory design. We leren ook voortdurend bij via de verhalen die mensen spontaan met ons delen op beurzen of via mail. Daar halen we veel inspiratie en energie uit.”

Geen zorgproduct, maar lifestylemerk

Wat Blusss onderscheidt van andere aanbieders? “Wij kleden mensen aan van onder tot boven én doen dat in stijl. We maken geen zorgproducten die eruitzien als hulpmiddelen, maar stijlvolle kwalitatieve stukken die jarenlang meegaan.” Die aanpak slaat aan: “Vanaf dag één kregen we aanvragen uit de hele wereld. Zonder reclame, puur via zoekmachines. 70% van onze verkoop komt zo binnen.”

Met een nieuwe naam, nieuwe website en duidelijke branding wil Blusss zich in 2025 nog sterker positioneren als lifestylemerk. “We willen rust en comfort uitstralen. Voor iedereen die zich beter voelt in zachte, doordachte kleding – wat je achtergrond of gevoeligheid ook is.

Maatwerk met impact

Om die groei te financieren klopte An aan bij Trividend. “Ik had nog nooit een pitch gedaan voor investeerders, maar de eerste keer was meteen raak. Het klikte ook meteen: Trividend begrijpt onze missie en wil ons echt helpen om die waar te maken. Dat voelt als een droom die uitkomt.”

De samenwerking beperkt zich niet tot financiering. “Trividend denkt actief mee, houdt me een spiegel voor, brengt me in contact met hun netwerk en vaardigt ook een vertegenwoordiger af in onze Adviesraad. Als ondernemer is het fijn om een klankbord te hebben die je helpt om de juiste beslissingen te nemen. Dat geeft vertrouwen.”

Ook voor de logistiek kiest Blusss voor impact. “Voor de verzending werken we samen met Kaliber maatwerk uit Herentals. De maatwerkers daar zijn echt heel sterk in wat ze doen. In het begin deed ik de verzending zelf, maar ik maakte meer fouten dan zij nu”, lacht An. “In de toekomst zou ik ook graag een deel van de productie bij lokale maatwerkbedrijven laten maken, al blijft de kostprijs voorlopig een drempel.”

Voorbeeld door te doen

An heeft geen eigen medewerkers in dienst, maar werkt met een netwerk van freelancers. “Dat werkt heel goed, omdat iedereen vanuit zijn expertise een bijdrage levert. Mijn grootste uitdaging is alle ballen in de lucht houden. Maar dat ligt me wel. Ik wil hiermee ook als hoogsensitief ondernemer andere ondernemers inspireren: het kan echt, als je in je kracht blijft en werkt vanuit overtuiging.”

En hoe kijkt haar zoon naar dit alles? “Hij is nog altijd mijn vaste tester en model”, glimlacht ze. “Hij kiest meteen de beste sokken uit de vier paar die ik hem laat uitproberen. En het mooiste compliment is dat hij – en ook de rest van mijn gezin trouwens – onze stukken gewoon graag draagt omdat ze zo comfortabel zijn.”

Die combinatie van kwaliteit en comfort werd ook over de oceaan opgemerkt. In maart 2025 werd An door The Wall Street Journal gecontacteerd voor een artikel over soothing fashion. “Ik dacht eerst dat het een vroege aprilgrap was”, geeft ze aan. “Maar de journalist was zelf prikkelgevoelig en wilde onze kleding testen. Dat deed ze – en ze was meteen enthousiast.” Mooie internationale erkenning die de verdere groei van Blusss zeker een boost zal geven.

Meer weten?
Surf naar www.blusss.com