Sluiten

Het Lerend Netwerk: een netwerk dat elkaar omhoog helpt

Author: Trividend
hannah-busing-Zyx1bK9mqmA-unsplash
03 nov
Deel op:

Sinds vijf jaar kent de portefeuille van Trividend jaarlijks een mooie groei, met vorig jaar voor het eerst meer dan €1 miljoen uitbetaalde investeringen aan 14 klanten. Met de verdubbeling van het kapitaal van Trividend, zien we deze groei doorzetten naar een portefeuille van meer dan 50 ondernemingen waarin we op dit moment investeren. De groei van het portefeuille biedt ons de mogelijkheid meer te in te zetten op iets waar we al lang naartoe werken: Het Lerend Netwerk; een netwerk waarbij onze klanten kunnen uitwisselen en elkaar kunnen helpen met de uitdagingen van het opzetten en runnen van een sociale onderneming.

Ons portfolio bestaat uit een grote diversiteit aan ondernemingen met één rode draad: voor elke klant is de creatie van maatschappelijke impact de belangrijkste drijfveer. Naast een gezamenlijke DNA merken we op veel andere vlakken gelijkenissen tussen onze klanten. Een groot deel van de ondernemingen draagt bij aan baancreatie in de sociale economie en veel van onze klanten werken samen met maatwerkbedrijven of overheden. Wat betreft het soort product of dienst bieden verschillende circulaire klanten een oplossing sectors zoals vervoer, fashion, bouw of evenementen en een deel van de klanten ontwikkelt een IT-platform gericht op sociale innovatie. Ten slotte zien we klanten met gelijkaardige logistieke processen of een onderdeel van dezelfde waardeketen en werken er een aantal klanten volop aan internationalisering van hun product of dienst. De overeenkomsten in drijfveer, sector, soort product en ambitie tot internationalisering brengt elk zijn eigen uitdagingen met zich mee en zijn niet altijd makkelijk te navigeren als sociale onderneming.

Tijdens de één-op-één sessies van onze impacttrack die we met elke klant belopen, begrepen wij dat er behoefte is om uit te wisselen met andere impact ondernemingen rond strategie en ervaringen. Met het groeiende portfolio van Trividend, zijn we erg blij dat we kunnen nu aan deze behoefte voldoen. We zullen dit verwezenlijken op verschillende manieren; gaande van het faciliteren van 1-op-1 meetings tot het opzetten van grotere evenementen waarbij naast onze klanten, ook andere impact ondernemers en het bredere ecosysteem worden uitgenodigd. Een voorbeeld van een dergelijk evenement is de Community Hub, georganiseerd samen met Provincie Antwerpen. Dit was een zeer geslaagd evenement met als hoofdthema: groei als sociale ondernemingen en internationalisering. Een terugblik van dit event vind je hier.

Met de drie sporen waar wij als Trividend waarde willen creëren voor impact ondernemers van geld, advies en netwerk, kunnen we nu nog sterker dan voorheen inzetten op die laatste; een bruisend netwerk van gevarieerde sociale ondernemingen die elkaar nog verder kunnen helpen tot groei en het maken van een positieve impact.