Sluiten

Good Water Products innoveert de watersector

Author: Peter D'Herde
Good_Water_prod3123_low

2025

28 jan
Deel op:

Good Water Products (GWP) ontwikkelde een innovatief product dat leidingen en toestellen beschermt tegen kalkaanslag en corrosie. Hiermee bieden ze een ecologischer, gezonder én goedkoper alternatief voor de waterverzachter. Voor de productie en assemblage werken ze samen met maatwerkbedrijf De Brug, een mooi voorbeeld van het samengaan van ecologie met inclusie.

Innovatieve en duurzame producten voor de watersector ontwikkelen. Dat is de missie van GWP, het bedrijf van Guido Van de Moortele en Wouter Desmet. De middelen om die plannen te realiseren vond ze onder andere bij Trividend.

Probleem oplossen

De klassieke waterverzachter is beperkt toegankelijk voor kwetsbare doelgroepen. Wegens de grootte is het toestel soms niet te installeren in appartementen of kleine rijwoningen. Ook is de hoge kostprijs vaak een drempel voor mensen met beperkte koopkracht. Terwijl net zij baat hebben bij een oplossing die hun huishoudtoestellen langer laat meegaan. Met de zeer betaalbare oplossing van GWP kunnen ook zij nu hun leidingen en toestellen beschermen.

“Guido is een ondernemer met veel ervaring in de watersector”, vertelt Wouter. “Ook na zijn pensionering bleef hij verder producten ontwikkelen zoals een nieuwe generatie polyfosfaat doseertoestellen om het probleem van kalkaanslag en corrosie op te lossen. Hij vroeg mij om als stille vennoot mee in het bedrijf te stappen, vanuit mijn ervaring in het begeleiden van startups. Vrij snel zag ik het potentieel en daarom besloot ik in 2023 om er volop mee mijn schouders onder te zetten. Als CEO is het mijn ambitie om GWP ook internationaal te laten groeien.”

Concurrentie aangaan

De markt van waterbehandeling wordt in België gedomineerd door waterverzachters. “Bizar eigenlijk, want die toestellen hebben toch wel enkele nadelen”, stelt Wouter. “Ze vervangen calcium en magnesium dat van nature aanwezig is in water door natrium (zout). Maar calcium en magnesium zijn belangrijke bouwstenen voor ons lichaam, we hebben ze nodig voor onze gezondheid. Bij zeer hard water moet er ook zoveel zout worden toegevoegd dat het water bijna niet meer drinkbaar is. Daarom wordt een waterverzachter afgeraden bij mensen op een zoutarm dieet.”

Ook uit ecologisch oogpunt is zo’n toestel volgens Wouter niet de beste oplossing. “Zout is enorm corrosief zodat de waterverzachter tijdens de regeneratiecyclus uitgebreid nagespoeld moeten worden. Al dat zoute water komt vervolgens in het milieu terecht. Bovendien jaagt een waterverzachter het waterverbruik de hoogte in. Tussen de 5 en 15% water gaat verloren aan de werking van het toestel zelf.”

Innovatieve techniek

De techniek waar GWP zich op baseert bestaat al langer, maar bleef in België onder de radar. Nochtans zijn er volgens Wouter zowel economische als ecologische voordelen. “Polyfosfaat is een natuurlijk voedingsadditief en dus perfect veilig voor de gezondheid”, aldus Wouter.

Hoe werkt het dan precies? “Het polyfosfaat bindt zich met de aanwezige calcium in het water, waardoor de vorming van kalksteen wordt tegengegaan. Bovendien hecht het zich ook aan de binnenkant van de leiding, waardoor groei van extra kalksteen wordt vermeden. De polyfosfaatfilm biedt ook bescherming tegen corrosie en de vorming van bruin water. Bovendien worden het calcium en magnesium niet uit het drinkwater gehaald. De positieve effecten blijven dus behouden. Ons toestel is ook veel zuiniger. Eén doseerpatroon polyfosfaat van 170 gram is het equivalent van twee zakken zout van 25 kilogram en er is geen naspoeling nodig. Daarom durf ik te beweren dat van alle technieken op de markt polyfosfaat de meest ecologische én gezondste oplossing is.”

Kiezen voor sociale economie

Voor de productie en assemblage werkt GWP samen met De Brug, een maatwerkbedrijf uit Mortsel. “Voor ons is die samenwerking een droom, met flexibiliteit en schaalbaarheid als grote voordelen”, stelt Wouter. “Er werken nu al drie mensen van De Brug voor ons, maar als we onze productie verder opschalen kunnen ze perfect meer mensen leveren. Hun medewerkers hebben bovendien de juiste skills voor het vereiste repetitieve werk.”

Als voormalig consultant in de innovatiesector ging voor Wouter een nieuwe wereld open. “Ik had voordien weinig samengewerkt met maatwerkbedrijven, maar ondertussen kan ik het alle startups in de maakindustrie aanraden. De medewerkers van De Brug zijn heel nauwkeurig waardoor de kwaliteit altijd gewaarborgd is. Een perfecte match dus.”

Impact maken

Na een carrière als subsidie expert met een eigen bedrijf en later partner bij EY besloot Wouter een nieuwe weg in te slaan. “Ik zocht een sector die niet alleen vandaag, maar ook in de toekomst relevant zou blijven. Maar ook een business met maatschappelijke impact. Zo kwam ik op het idee voor een startup factory rond water. GWP is daarvan de eerste onderneming in wat hopelijk een reeks van startups wordt. Een bedrijf met potentieel voor wereldwijde groei bovendien.”

WhatsApp Image 2025-02-01 at 19.42.12 (1)

Toen hij startte als CEO maakte Wouter een ambitieus plan om die internationale expansie te realiseren. “Maar daarvoor heb je middelen nodig, die we zochten met een kapitaalronde. Via een infosessie van VLAIO heb ik zo ook Trividend leren kennen. We kwamen bij hen met een goed dossier op het juiste moment.”

De combinatie van ervaring en expertise van Guido en Wouter zorgde er voor dat ze snel een positieve beslissing kregen. “Alles was binnen een paar maanden beklonken. Het contact is uitstekend en hopelijk kunnen we in de toekomst nog samenwerken. Momenteel volg ik er nog het ImpacT²traject. Daarmee houdt Trividend ons scherp en bieden ze een spiegel om te kijken waar we onze impact nog kunnen verhogen.”

Groei financieren

De steun van Trividend was ook essentieel voor de verdere groei van het bedrijf. “We hebben nu werkingsmiddelen voor twee jaar”, geeft Wouter aan. “Na die periode moeten we voldoende omzet en recurrente inkomsten hebben om zonder financiering verder te kunnen. We zien vooral groei in markten waar consumenten vandaag nog minder koopkracht hebben. Zo zijn we nu al aanwezig in vijf landen in Centraal-Europa. Daarnaast kijken we ook naar groeilanden buiten Europa. Denk aan Brazilië, India en Afrika waar de waterinfrastructuur niet altijd even kwalitatief is. Met onze betaalbare en duurzame oplossing kunnen we daar ook minder kapitaalkrachtige bevolkingsgroepen bereiken.”

De middelen uit de investeringsronde gebruikt GWP voor de uitbouw van een backoffice, de mensen die de (internationale) uitrol mee moeten realiseren. “Ter plaatse willen we met lokale importeurs en verdelers werken”, aldus Wouter. “Voor de verre landen misschien aangevuld met iemand van ons eigen team. De productie willen we graag in Mortsel houden. De capaciteit van De Brug laat toe om het aantal geproduceerde stuks per jaar nog gevoelig te verhogen.”

Inspirerende toekomst

Waar moet het bedrijf dan binnen enkele jaren staan? “Ons doel is om binnen de vier jaar wereldwijd 100.000 toestellen te installeren”, zegt Wouter. “Dit betekent een enorme positieve ecologische impact én een garantie voor de tewerkstelling bij De Brug. Maar dat geeft ons ook een voldoende grote terugkerende omzet om verder te innoveren en nieuwe ontwikkelingen op te starten. Ik ben zelf een innovator. Mijn kracht zit in het van zero to one brengen van een bedrijf. Nadien zijn er andere mensen die beter zijn dan mezelf voor het managen en verder ontwikkelen. Waarna ik me weer kan focussen op iets nieuws.”

Binnen zijn startup factory wil Wouter graag de goede praktijk van GWP dupliceren naar andere producten binnen de watersector. “Er is immers nog veel mogelijk. Als inspiratie voor nieuwe aanpakken en businessmodellen luister ik daarom vaak naar podcasts. Vooral van mensen die met een disruptieve blik of radicaal andere mindset naar een product of sector kijken. En dan heb ik het niet enkel over de gekende techondernemers. Evengoed kijk ik op naar lokale ondernemers die een topspeler in hun sector zijn. Want ook vanuit Vlaanderen kan je de wereld veroveren. Alleen maken we er meestal niet zo veel poeha rond, we doen het gewoon.”

Meer info over het productaanbod van GWP op hun website.