Beego en Trividend sluiten succesvol hoofdstuk af

2025
02 oktWie met digitale vragen zit, kan terecht bij Beego. De impactonderneming zet informaticastudenten in om mensen en organisaties te helpen. Die digitale assistentie aan huis groeide uit tot een brede dienstverlening voor ook overheden en bedrijven.
Trividend stapte als een van de eerste investeerders vrijwel direct mee in het verhaal van Beego. Acht jaar later neemt Oya Seed, het impactfonds van Piet Colruyt, de rol van hoofdinvesteerder over. Tijd om met medeoprichter en CEO Frederick Scraeyen en Frederik Matthijs, directeur van Trividend, terug te blikken op een vruchtbare samenwerking.

Digitale kloof dichten
“De digitale revolutie gaat sneller dan veel mensen kunnen volgen”, vertelt Frederick Scraeyen. “Steeds meer mensen vallen uit de boot. Om die digitale kloof te dichten zijn we in 2017 met Beego gestart. Ons idee was om studenten in te zetten om ouderen of kwetsbare gezinnen te helpen met hun computer, smartphone of printer. Ik zag in Antwerpen studenten fastfood rondbrengen met de fiets en dacht: waarom zouden ze niet ook hun IT-kennis kunnen inzetten?”
Al snel bleek de nood groot. En toen tijdens corona iedereen plots thuis moest studeren en werken versnelde alles: lokale overheden ontdekken Beego en boden aan kansengroepen digicheques aan. “Zo maakten we digitale hulp toegankelijk voor mensen die het anders niet zouden kunnen betalen. Onze ondersteuning is vaak het duwtje in de rug om hen mee op de digitale trein te krijgen.”
Sociaal en schaalbaar
Ondertussen is Beego actief in heel België. Voor die groei was financiering nodig. Frederik Matthijs blikt terug: “We leerden Beego kennen via de Sociale InnovatieFabriek. Wat ons aansprak was dat ze een maatschappelijk probleem aanpakten met een schaalbare oplossing. Het is win-win: kwetsbare mensen krijgen hulp én studenten ontwikkelen sociale vaardigheden. Daarom zijn we vroeg ingestapt, zowel in het kapitaal als in het bestuur.”
Voor Beego was dat een stevige stap vooruit: “Trividend opende ons vooral de ogen rond impact ondernemen”, geeft Frederick Scraeyen aan. “Ze hielpen ons beseffen dat ons model niet alleen rendabel, maar ook maatschappelijk waardevol kon zijn. Daar hadden we bij de start misschien minder bij stil gestaan.”
Schakelen en groeien
Beego blijft zich ook nu nog voortdurend vernieuwen. Lag de focus eerst op ouderen en kwetsbare particulieren, daarna kwamen lokale besturen en organisaties in beeld en sinds kort ook grote corporates en banken. “Dat was een slimme zet”, aldus Frederik Matthijs. “Bedrijven zoeken naar manieren om hun klanten digitaal mee te krijgen. Beego speelt daar perfect op in.”
Vandaag richt Beego zich ook naar de werknemers van die bedrijven. Ook zij hebben moeite om de digitale versnelling bij te benen. “Voor onze studenten is dat natuurlijk uitdagender werk, omdat ze hun skills kunnen inzetten in echte werkomgevingen”, legt Frederick uit. “Zo begeleiden we hen niet alleen richting de arbeidsmarkt, maar laten we hen ook als persoon groeien.”
Rendabel én met impact
Impact en rendabiliteit gaan voor Trividend steeds hand in hand. Daarom kijkt Frederik ook bijzonder tevreden terug op de samenwerking. “Het mooie aan Beego is dat ze erin slagen een gezond economisch model te combineren met maatschappelijke meerwaarde. Dat is niet vanzelfsprekend, maar essentieel om blijvend verschil te maken.”
“Het feit dat we rond impact werken, opent ook steeds meer deuren”, vult Frederick aan. “Grote bedrijven kiezen sneller voor ons omdat ze weten dat hun investering ook maatschappelijk relevant is.”
Mooi slotakkoord
Nu Beego de stap zet naar een nieuwe fase, geeft Trividend de fakkel door. “Onze rol ligt voornamelijk in de eerste groeifase van een impactonderneming”, aldus Frederik. “Gemiddeld blijven we vier à zeven jaar aan boord. Daarna laten we ruimte aan andere investeerders die beter aansluiten bij de volgende schaalfase. Voor ons is het absoluut een positief verhaal: we maakten Beego sterker en kunnen nu opnieuw middelen vrijmaken voor startende impactondernemers.”
Ook bij Frederick alleen maar positieve geluiden: “Trividend was onze opstap naar impact ondernemen. Dankzij hun steun kon Beego groeien en meer impact maken. Ik hoop dat ze nog vele andere jonge bedrijven op weg zetten.”
Meer weten?
www.beego.be
Trividend was onze opstap naar impact ondernemen. Dankzij hun steun konden we groeien en meer impact maken.
- Frederick Scraeyen - Beego