Sluiten

Week van de vrijwilliger

Author: Bruno Iserbyt
wendy Agyin
07 mrt
Deel op:

Door het gericht investeren in maatschappelijk relevante projecten, creëert Trividend een financiële hefboom. Het doel: een zo groot mogelijke maatschappelijke impact. Om relevante keuzes te maken, doen we beroep op een groeiende groep vrijwilligers. Sommigen zetelen als bestuurder in naam van Trividend, anderen evalueren dossiers in ons Investeringscomité.

Nieuw in dat comité – naast Esther Noëth en Quentin Stevenart –  is Wendy Agyin. Wendy is Businesscoach bij  #SheDIDIT en zelf ook nog onderneemster. Ze begeleidde bij #SheDIDIT al meer dan 60 vrouwelijke ondernemers. Met haar Start-up Gold Butter maakt ze de haarroutines van vrouwen met kroes- en krullend haar simpeler. Ze is vrijwilliger bij OVO en zit in de advisory board van Arteveldehogeschool omwille van haar expertise rond vrouwelijk ondernemerschap in het zuiden.

“De klik was er meteen,” aldus Wendy. “Trividend gaat voor impact. De focus op duurzaamheid en werkgelegenheid voor kansengroepen sprak me aan. Het investeringscomité bestaat uit heel wat verschillende profielen. Ik hoop dat ik met mijn specifieke achtergrond mijn steentje kan bijdragen. Het is heel inspirerend om projecten met soms heel verschillende invullingen van duurzaamheid te evalueren.”

Balans

Wendy is er van overtuigd dat commercieel succes en duurzaamheid geen tegengestelden zijn, in tegendeel. “Er moet een goeie balans zijn. Zonder al te veel compromissen te maken, moet je natuurlijk er voor zorgen dat je bedrijf blijft bestaan. Anders heb je helemaal geen impact.”

“Ik denk dat de evolutie naar maatschappelijk verantwoord ondernemen niet meer te stoppen is. Het is bijna onmogelijk om er geen rekening mee te houden: vroeg of laat word je er op afgerekend. Er is een generatie ondernemers aan het opstaan, die dit spontaan meeneemt in hun businessplan.”

Hoewel ze een onderneemster in hart en nieren is, ziet Wendy wel een rol voor de overheid. “Het is een wisselwerking,” zegt ze. “De consument kan duurzaamheid afdwingen via zijn koopgedrag. De overheid legt het op via regels. Maar dat betekent niet dat een ondernemer moet wachten om actie te ondernemen. Soms is de productiestroom van een product zo complex dat de consument niet altijd weet dat die problematisch is. Iedereen moet dus zijn rol spelen, zonder op de andere te wachten.”

Wendy ziet nog groeipotentieel voor Trividend. “Hopelijk kan mijn aanwezigheid ook zorgen voor meer instroom van ondernemers van diverse culturele achtergronden,” besluit ze.

Wil je zelf ook bijdragen aan het succes van Trividend? Stuur een mail naar Bruno.