Refillution! Dripl bekroond met Henry van de Velde award 2024
Ongezonde, suikerrijke frisdranken in wegwerpverpakkingen, dat is het dagelijks aanbod. DRIPL biedt sinds 2020 een duurzaam alternatief voor bedrijven: Refill Points met gezonde dranken, recht uit de kraan. Elke week maken meer dan 30.000 werknemers gebruik van een Dripl automaat. Decentralisatie, hergebruik en gezondheid staan hierbij centraal. Intussen staat de teller op 7 miljoen vermeden verpakkingen. Dat verdient een Henry Van de Velde award in 2024 en vervolgfinanciering van Trividend. Dit is Refillution.
Refillution
Wanneer je aan frisdrank denkt, denk je vaak meteen aan een blikje of flesje. Dit is normaal, want voor de frisdrankenindustrie is wegwerp nog steeds de norm. ‘Dit heeft een enorme impact, want er worden dagelijks zo’n 1,3 miljard verpakkingen geproduceerd’, vertelt Colin Deblonde, CEO en medeoprichter van Dripl. ‘Daarnaast zorgt deze industrie ook voor enorm veel overbodig watertransport. Frisdranken bestaan vaak uit 80 procent of meer water. Dit moet telkens vervoerd worden, terwijl er overal perfect drinkbaar water beschikbaar is.’
Dripl biedt een oplossing aan de hand van hun ‘refill points’. ‘We combineren verpakkingsvrij met productie en consumptie op dezelfde plaats. Als consument kan je aan onze automaat je glas of fles vullen met een fris en gezonder alternatief, zoals gemberlimoen of veenbes-hibiscus. Je kan kiezen uit zes verschillende smaken op natuurlijke basis, dus zonder smaakstoffen, kleurstoffen of andere chemische troep, die ook nog eens laag zijn in suikergehalte. Daarnaast krijg je via onze automaat de mogelijkheid je drankje te personaliseren, bijvoorbeeld op vlak van temperatuur, bruisgehalte of smaakintensiteit.’
Het zaadje om Dripl op starten, groeide bij Colin en mede-oprichter Lucas in 2020, in het station van Antwerpen-Centraal. ‘We stonden allebei voor zo’n oubollige drankenautomaat, met onze lege drinkbus in de hand’, vertelt Colin. ‘We kwamen tot het besef dat het eigenlijk super belachelijk is dat wanneer je iets lekkers wil drinken, je altijd moet terugvallen op een wegwerpverpakking. Daarna zijn we erin gedoken. We studeerden allebei productontwikkeling, waar er wel wat werd ingedramd om problemen te identificeren, en duurzame oplossingen te zoeken. We gingen praten met mensen uit de industrie en maakten een prototype met tweedehands drankdispensers. Hierna is de bal aan het rollen geraakt.’
Maar wat kost dat dan, zo’n automaat van Dripl? En waar kan ik er een vinden? ‘Vandaag richten we ons op bedrijven met de campagne Refillution. Een duidelijke B2B propositie waarbij we kantoren aansporen tot een revolutionaire keuze om hun automaten met blikjes en flesjes buiten te zwieren in ruil voor een refill point van Dripl, een duurzaam alternatief. De prijs van een Dripl drankje is ongeveer hetzelfde of zelf minder dan een flesje of blikje cola. Qua aankoopprijs voor het bedrijf concurreert het aan de aankoopprijs van een standaard frisdrank.’
Waarom is het voor Colin zo belangrijk om aan impactondernemen te doen? ‘Ik kan mezelf wel vinden in de gedachtegang van het effectief altruïsme. Als je jouw skills, je dagdagelijks doen kan inzetten voor een positieve impact, krijg daar energie van terug. Ik denk dat het daar vooral om draait voor mij, dat je er warm van wordt en energie van krijgt.
Dripl en de Henry van de Velde award
Dripl heeft in 2024 meer dan 300 trouwe klanten in portefeuille. Ze hebben zo al 7 miljoen verpakkingen vermeden, een besparing van 85 ton CO2. Voor Dripl dus een verdiende bronzen medaille op de Belgium Impact Startup Awards en een Henry van de Velde Award 2024. De jury motiveert haar keuze: ‘Dripl speelt in op de eenvoudige principes van gezondheid en duurzaamheid. De drankjes die afgeleverd worden, vormen een lekker en duurzaam alternatief voor de bestaande drankautomaten of fonteinen. Het product is eenvoudig en biedt toch genoeg variatie. Het bespaart op verpakking en watertransport en biedt een antwoord op de nood van bedrijven om de medewerkers gezond te houden.’
Voor het team van Dripl is deze erkenning een extra stimulans om voluit te gaan voor groei in binnen- en buitenland. Want het blijft een strijd van David tegen Goliath. Met beperkte middelen nemen ze het op tegen de wereldspelers van de drankenindustrie.
Dripl en Trividend
‘Vandaag doet Trividend twee dingen. Enerzijds kapitaal verschaffen, door middel van een lening. Daarnaast zijn ze ook echt een sparringpartner op vlak van impact. We hebben dan ook bewust voor Trividend gekozen omdat we voelden dat in ons entourage van investeerders, we echt wel nog iemand zochten die de ‘impactpet’ op heeft. Als er ooit sprake zou zijn van grote of kleine mission drift, dan hebben we in Trividend een partner die daar to the point feedback op kan geven. Trividend is een super concrete partij die impact en kapitaal samenbrengt. Dat is super waardevol.’
Wanneer Colin met Dripl naar de toekomst kijkt, staat er heel wat op de agenda. ‘We hebben de ambitie om tegen 2030, 1 miljard verpakkingen vermeden te hebben. We zitten nu aan ongeveer 7 miljoen, dus er is wel nog een weg te gaan. Onze ambitie is om in Europa, en liefst zelfs verder dan dat, impact te maken. Op lange termijn willen we niet per se enkel binnen de kantoormuren actief zijn. We willen impact maken overal waar je smaakdranken kan vinden, bijvoorbeeld in stations en winkelcentra.
Jesse Dubois, impact investeringsmanager bij Trividend: ‘We investeerden in 2022 al in 2 rondes in Dripl vanuit een geloof in hun product en de gedrevenheid van Colin Deblonde en Lucas Moreau, de founders. Vandaag kunnen ze mooie verkoopscijfers voorleggen en hebben ze de ambitie om hun groei te versnellen en hun bereik te vergroten door de internationale expansie in het kantorensegment te intensiveren. Vandaar dat we in 2024 nog een bijkomende lening hebben toegekend om hen hierin te ondersteunen.’
Meer weten? Lees verder over de drankenautomaten van Dripl op hun website!